Facebook si Google ne urmăresc – Isteria reclamelor. De ce ne temem de reclame?

isteria reclamelor

Peste tot aud „Facebook ne urmărește! Google se uită la căutările noastre!”. Toată lumea este isterică de faptul că „nimic nu este gratuit: plătim cu datele noastre care nu sunt de fapt private!”. Toți se sperie de faptul că sunt urmăriți la fiecare pas.

Nu neg faptul că suntem urmăriți, nu neg faptul că tot ce căutăm este păstrat undeva, însă nu înțeleg de ce atâta isterie pe acest subiect. Unde este pericolul? Aș înțelege pericolul dacă am fi într-o țară dicatorială, dar în România care este pericolul? Cui îi pasă dacă eu caut pe Google rețete de prăjituri vegane?

Ceea ce nu știți voi despre aceste date este faptul că nici măcar nu sunt utilizate de oameni! Toate datele, tot ceea ce știe Google și Facebook despre voi este de fapt utilizat de inteligența artificială pentru a-ți oferi reclame cât mai relevante!

Cum funcționează lucrurile de fapt

Atunci când cauți pe Google „saltele cu memorie”, aceste date nu sunt pierdute, ci sunt stocate undeva in baza de date a motorului de căutare. Atunci când vei primi reclame de la Google, acestea vor fi despre despre saltele cu memorie. La fel și în cazul Facebook.

Așadar, Google îți oferă reclame relevante pentru căutarile tale! De ce să îți ofere reclame despre mașini sport, pantofi stiletto sau altele dacă îți poate oferi reclame relevante pentru căutările tale, despre lucruri care cu adevărat te intereseaza? Cine știe, poate în acele reclame găsești salteaua cu memorie perfectă la preț mic!

Cum funcționează reclamele de pe Google și Facebook?

Trebuie să înțelegem că orice informație pe care o găsești pe internet este scrisă de cineva. Chiar și acest articol a fost scris de mine să te informez despre cum funcționează reclamele și m-a costat timp și efort pentru a-l scrie, iar tu îl citești gratuit.

Ai fi dispus să plătești bani site-urilor pe care le urmărești pentru a le putea citi în continuare? Foarte puțini oameni ar spune „da”. Așadar, reclamele de pe site sunt singurele surse de venit ale unui website. Când cineva apasă pe o reclamă, proprietarii website-ului primesc un mic comision.

Acest lucru este valabil pentru blog-uri, nu pentru magazinele online, care își iau venitul din comenzi. De fapt, magazinele online sunt cele care plătesc bani pentru afișarea reclamelor pe bloguri.

Așadar, nu înțeleg pericolul faptului că Google și Facebook îți stochează toate informațiile despre ceea ce cauți. Alte date precum vârsta, numele, locația etc sunt importante pentru aceștia. Dacă cauți prăjituri pe internet, acesta îți va oferi reclame cu prăjituri din zona ta. Dacă locuiești în București, nu te-ar ajuta cu nimic să vezi reclame de cofetării din Suceava, nu-i așa? 🙂

Mai mult de atât, oare de ce există atât de mulți oameni de-a dreptul speriați că cineva ar putea ști unde se află aceștia? Sunt toți criminali în serie și le este frică să fie descoperiți sau ce? Ce e rău dacă Google știe unde locuiești și cum te cheamă?

Ce se întâmplă cu datele personale pe care Google și Facebook le știu despre noi?

După ce acești doi dinozauri ai internetului (și alții mai mici pe lângă ei) au informațiile despre noi, aceștia le folosesc pentru a ne oferi reclame relevante. Totodată, datele sunt utilizate pentru a face anumite statistici, cum ar fi câți oameni sunt interesați să cumpere anvelope de iarnă, de exemplu. Aceste statistici sunt utilizate în studii de piață.

Așadar, putem spune că Google chiar ajută economia. Sistemul lor previne supra-aglomerarea anumitei nișe. Dacă 500 de oameni pe lună sunt în căutare de anvelope de iarnă și sunt 200 de magazine care vând astfel de produse, putem spune ca e ceva greșit la mijloc. Printr-un studiu de piață, producătorii și retailerii vor vedea ca nu mai este loc în această piață și se vor axa pe altă nișă.

Toate datele noastre sunt utilizate în scop de business, așadar nu avem niciun motiv de îngrijorare. Este o isterie pe internet, toată lumea este revoltată că Google și Facebook păstrează datele și le utilizează în scopuri de business, însă eu nu văd niciun rău în acest lucru.

În schimbul acestor date (care pe noi nu ne afectează cu nimic, ci dimpotrivă, ne ajută să primim reclame mai relevante), primim o mulțime de informații gratuite, care, altfel ar costa bani.

Chiar și la întrebările banale cum ar fi „câte calorii are un avocado” sau rețetele de prăjituri de pe internet pe care le folosim atât de des, toate acestea au costat bani pentru a se afla. Înainte plăteam bani pentru cărți de bucate. Acum nu mai plătim cash, ci cu datele personale.

În ultimii ani, a apărut un motor nou de căutare numit DuckDuckGo care se laudă că nu păstrează datele, însă este departe de a avea succes. Google a inventat un sistem prin care poate oferi informații prin care oamenii plătesc fără a plăti practic. Este pur și simplu prea greu să bați acest sistem.

Așadar, haideți să lăsăm la o parte această isterie și să nu mai căutăm pericolul acolo unde acesta nu există!